Andrea Fraser – Sztuka Musi Wisieć

Andrea Fraser – „Sztuka musi wisieć” w Zachęcie

Projekt techniczny i instalacja systemów multimedialnych

W marcu 2025 roku w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki otwarto wystawę „Andrea Fraser. Sztuka musi wisieć”, prezentującą przekrojowy wybór prac jednej z najważniejszych postaci współczesnej krytyki instytucjonalnej. Mieliśmy przyjemność uczestniczyć w tym projekcie jako zespół odpowiedzialny za projektowanie techniczne oraz kompleksowy montaż systemów multimedialnych, wspierając kuratorską wizję ekspozycji odpowiednimi rozwiązaniami audiowizualnymi.

Photo by Paweł Wolski

Zakres naszych prac

Naszym zadaniem było stworzenie spójnego środowiska technologicznego, które umożliwi prezentację dzieł o bardzo różnorodnym charakterze – od wideo-performansów i instalacji dźwiękowych, po projekcje multimedialne wymagające wysokiej precyzji. Całość projektu objęła:

Projekt techniczny – dobór urządzeń, przygotowanie planów instalacyjnych, integracja różnych standardów sygnałów audio/wideo.

Montaż i konfiguracja sprzętu – instalacja projektorów, ekranów, monitorów, systemów nagłośnienia i odtwarzaczy multimedialnych.

Integracja technologii analogowej i cyfrowej – w tym praca z historycznymi urządzeniami jak monitory CRT oraz nowoczesnymi projektorami laserowymi.

Zastosowane urządzenia

Na wystawie wykorzystaliśmy szerokie spektrum sprzętu – od analogowych klasyków po najnowsze technologie cyfrowe, co pozwoliło zachować historyczny kontekst części prac przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości prezentacji. Wśród wykorzystanych urządzeń znalazły się m.in.:

Projektory i wyświetlacze:

Optoma X340UST – projektor ultra short-throw do projekcji bliskiej ściany.

Panasonic PT-DX610K oraz Panasonic PT-RZ570B – projektory wysokiej jasności do dużych przestrzeni ekspozycyjnych.

Optoma ZU720TST – projektor laserowy o wysokiej rozdzielczości, do instalacji stałej.

Samsung MD32B i Samsung QM50C – profesjonalne monitory LCD o wysokiej trwałości i jakości obrazu.

Odtwarzacze i kontrolery:

BrightSign HD1022 oraz BrightSign XD235 – niezawodne odtwarzacze digital signage z możliwością synchronizacji i zdalnego zarządzania treścią.

Urządzenia analogowe:

Hantarex MGG28 – monitor CRT, wykorzystywany w prezentacji dzieł odnoszących się do estetyki mediów lat 80. i 90.

Nagłośnienie:

Fohhn AT-05 – kompaktowe kolumny pasywne o wysokiej klarowności dźwięku, stosowane w przestrzeniach projekcyjnych i przy instalacjach dźwiękowych.

Efekt

Efektem naszej pracy jest kompleksowo wyposażona wystawa, w której technologia nie dominuje nad treścią, ale ją wspiera – tworząc nastrojową, często intymną przestrzeń obcowania ze sztuką. Integracja urządzeń nowoczesnych i analogowych pozwoliła wiernie oddać charakter prezentowanych prac, jednocześnie zapewniając stabilność działania całego systemu przez cały czas trwania wystawy.

Inne realizacje

  • Dowiedz się więcej

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    Art Encounters Biennial: „My Rhino is not a Myth”

    Piąta odsłona Biennale Art Encounters w Timișoarze (Rumunia), zatytułowana "Mój nosorożec nie jest mitem," bada przecięcie sztuki, nauki i fikcji. Inspiracją dla niej jest drzeworyt Albrechta Dürera z 1515 roku przedstawiający nosorożca, którego artysta nigdy nie widział. Biennale zagłębia się w tematy wyobraźni, historii geopolitycznej oraz złożonych powiązań między sztuką a nauką, proponując nowe sposoby postrzegania rzeczywistości w obliczu przemian środowiskowych i społecznych. Tytuł nawiązuje również do sztuki Eugène’a Ionesco "Nosorożec," poruszając tematy konformizmu i oporu.

  • Dowiedz się więcej

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    Nan Goldin – The Ballad of Sexual Dependency.

    W ramach wystawy zbiorowej BOHEMIA: History of an Idea, 1950–2000 w Kunsthalle Praha zaprezentowano jedną z najsłynniejszych prac Nan Goldin, The Ballad of Sexual Dependency. To dzieło, będące intymnym portretem życia autorki i jej przyjaciół w latach 70. i 80. XX wieku. W Kunsthalle Praha ta legendarna praca została pokazana w swojej oryginalnej postaci, czyli z wykorzystaniem analogowych projektorów slajdowych.

  • Dowiedz się więcej

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    Julian Rosefeldt – Manifesto

    Wystawa „Manifesto” autorstwa Juliana Rosefeldta to niezwykłe dzieło wybitnego niemieckiego artysty współczesnego. Składa się z 13 projekcji wideo, w których fenomenalna Cate Blanchett wciela się w trzynaście różnych postaci, odczytujących najważniejsze manifesty polityczne i artystyczne XX wieku. Projekt został zaprezentowany w Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu, gdzie przestrzeń wystawiennicza została zaaranżowana w formie labiryntu z podwieszonymi ekranami, co zapewniło odwiedzającym wyjątkowe doświadczenie immersyjne.

  • Dowiedz się więcej

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    Wystawa imersyjna – Kim Whanki. “Duet – Pieśń z Wszechświata”

    Eidotech Polska zaprojektował, dostarczył i zainstalował wszystkie rozwiązania multimedialne na potrzeby imersyjnej wystawy “Duet - Pieśń z Wszechświata” prezentowanej w Centrum Sztuki Współczesnej "Zamek Ujazdowski" w 2023 roku. Wystawa ożywiała przy pomocy technik cyfrowych obrazy wybitnego koreańskiego malarza Kima Whanki. 

  • Dowiedz się więcej

    • Integracja AV

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    Pałac Rzeczypospolitej. Pan Herbert – podróżnik

    Wystawa Pan Herbert – Podróżnik zapraszała odwiedzających do podążania śladami Zbigniewa Herberta, autora Barbarzyńcy w ogrodzie, i zgłębiania jego filozofii podróżowania. Rękopisom poety towarzyszyły immersyjne instalacje audiowizualne, które wypełniły ściany i sufity Pałacu Rzeczypospolitej, tworząc dynamiczny spektakl wizualno-dźwiękowy.

  • Dowiedz się więcej

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    Agnieszka Mastalerz – Nodes

    Sercem instalacji Nodes Agnieszki Mastalerz, którą zaprezentowała warszawska Galeria XX1 (Mazowiecki Instytut Kultury) w ramach wystawy Uwikłanie / Entanglement, jest film ukazujący historię relacji człowieka ze storczykami. Od magicznych rytuałów miłosnych po współczesny przemysł orchidei wart 230 milionów dolarów – artystka pokazuje, jak wzajemne uzależnienie może przybierać różne formy w sytuacjach intymnych i na masową skalę. 

  • Dowiedz się więcej

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    TRAFO – Yuriko Sasaoki „Zniknij z Ziemi”

    Na przełomie 2021 i 2022 szczecińska Trafostacja Sztuki zaprezentowała wystawę „Zniknij z Ziemi” Yuriko Sasaoki. Wybitna japońska artystka młodego pokolenia łączy w swojej twórczości elementy zachodniej sztuki, japońskich gier wideo i wplata w to wątki zaczerpnięte z historii. Na potrzeby jej wystawy w Trafo, Sasaoka przywołała na przykład postać Józefa Piłsudskiego.

  • Dowiedz się więcej

    • Integracja AV

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    Katarzyna Krakowiak-Bałka – Keeping flowers alive. Acoustic ikebana.

    W swojej instalacji dźwiękowej, zaprezentowanej w tokijskiej Sogetsu Plaza, Katarzyna Krakowiak-Bałka wykorzystała nowoczesne technologie audio, które umożliwiły jej stworzenie unikalnej wizji dźwiękowej ikebany. Wykorzystane techniki oraz narzędzia pozwoliły na stworzenie wielowymiarowego doświadczenia, angażującego widzów zarówno na poziomie słuchowym, jak i przestrzennym.

  • Dowiedz się więcej

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    Izba Pamięci – Krzysztof Wodiczko “Głosy Pamięci”

    Eidotech Polska odegrało kluczową rolę w kompleksowej realizacji wystawy stałej w Izbie Pamięci przy Cmentarzu Powstańców Warszawy. Firma była odpowiedzialna za cały proces, począwszy od planowania, poprzez dobór odpowiedniego sprzętu, aż po finalną realizację projektu “Głosy Pamięci” Krzysztofa Wodiczki.

  • Dowiedz się więcej

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    William Kentridge – I am not me, the horse is not mine

    Wystawa “William Kentridge – I am not me, the horse is not mine” to imponująca, ośmiokanałowa instalacja wideo autorstwa południowoafrykańskiego artysty Williama Kentridge’a, wymagająca zaawansowanego podejścia technicznego. Projekt realizowany w przestrzeni Galerii Arsenał wiązał się z wyjątkowymi wyzwaniami wynikającymi z ograniczeń architektonicznych – stosunkowo małej powierzchni sali wystawienniczej oraz nisko zawieszonego sufitu.