Nan Goldin – The Ballad of Sexual Dependency.

W ramach wystawy zbiorowej BOHEMIA: History of an Idea, 1950–2000 w Kunsthalle Praha zaprezentowano jedną z najsłynniejszych prac Nan Goldin, The Ballad of Sexual Dependency. To dzieło, będące intymnym portretem życia autorki i jej przyjaciół w latach 70. i 80. XX wieku. W Kunsthalle Praha ta legendarna praca została pokazana w swojej oryginalnej postaci, czyli z wykorzystaniem analogowych projektorów slajdowych.

Od strony technicznej, The Ballad of Sexual Dependency jest dziełem niezwykle wymagającym, ponieważ obejmuje niemal 700 slajdów, które muszą być pokazywane w pełnej synchronizacji ze ścieżką dźwiękową. Naszym zadaniem było takie dobranie i skonfigurowanie urządzeń, by zintegrować współczesne systemy odtwarzania dźwięku i plików cyfrowych z analogowymi projektorami i sterownikami pochodzącymi z lat 80’ XX wieku. Wybór padł na projektory slajdowe marki Kodak oraz sterowniki marki Dataton serii PAX, co zapewniło niezawodne działanie przez cały okres wystawy.

Photo by Krzysztof Miękus

Użyty sprzęt i jego rola:

1. Rzutniki slajdów Kodak S-AV2050

  • Na potrzeby instalacji wykorzystano 9 rzutników Kodak S-AV2050, które charakteryzują się niezawodnością, łatwością obsługi oraz relatywnie niskim poziomem hałasu.
  • Rzutniki zostały ustawione na stabilnych stackerach amerykańskiej marki Chief, co pozwoliło na precyzyjne ustawienie projektorów i uniknięcie jakichkolwiek przesunięć czy zniekształceń.

2. System synchronizacji Dataton PAX

  • Aby osiągnąć doskonałą harmonię między dziewięcioma rzutnikami, zastosowano system Dataton PAX, który umożliwił synchronizację ich pracy.
  • Dataton PAX pozwala na precyzyjne sterowanie sekwencjami slajdów, zapewniając płynne przejścia między obrazami. Było to kluczowe dla zachowania rytmu narracji wizualnej, integralnej dla pracy Goldin.

3. Integracja dźwięku i obrazu

  • Ścieżka dźwiękowa, będąca integralną częścią instalacji, została wyprowadzona na precyzyjny system audio czeskiej marki KV2.

4. Kalibracja i konfiguracja sprzętu

  • Instalacja wymagała precyzyjnego dopasowania projekcji do przestrzeni wystawienniczej Kunsthalle Praha. Dzięki szczegółowej kalibracji sprzętu i dopracowaniu ustawień wszystkie elementy współgrały w sposób płynny i spójny.

Dlaczego wybrano taki sprzęt?

  • Autentyczność i wierność oryginałowi: Pokaz slajdów był historycznie pierwszą formą prezentacji The Ballad of Sexual Dependency, dlatego zachowanie tej oryginalnej techniki miało kluczowe znaczenie dla autentyczności dzieła.
  • Precyzja synchronizacji: System Dataton PAX zapewniał niezrównaną kontrolę nad sekwencjami obrazu, co było niezbędne dla uzyskania harmonii między projekcjami i dźwiękiem.
  • Stabilność i jakość obrazu: Rzutniki Kodak S-AV2050, znane z niezawodności i precyzji, idealnie oddały charakterystyczną estetykę fotografii Goldin.

Efekt końcowy

Dzięki zastosowaniu rzutników Kodak, systemu Dataton PAX oraz precyzyjnej instalacji technicznej, wystawa w Kunsthalle Praha stała się doświadczeniem, które wiernie oddawało intymny, emocjonalny charakter pracy Nan Goldin. Technologia nie tylko wspierała, ale wręcz wzmacniała artystyczny przekaz dzieła, oferując odwiedzającym pełne zanurzenie w świecie twórczości Goldin.

 

Inne realizacje

  • Dowiedz się więcej

    • Integracja AV

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    Ryoji Ikeda – Solo Exhibition

    Ryoji Ikeda, artysta płynnie łączący sztukę, naukę i muzykę, stworzył niezwykłą solową wystawę w Estońskim Muzeum Narodowym. W ramach tej wystawy zaprezentował dwie nowe prace – the critical paths oraz vox aeterna – zestawione z jego wybitnym dziełem data-verse 1/2/3 (2020). Eidotech Polska odpowiadał za dostarczenie i instalację sprzętu multimedialnego, który umożliwił realizację tych wymagających projektów, łączących obraz, dźwięk i przestrzeń w jedno spójne doświadczenie.

  • Dowiedz się więcej

    • Integracja AV

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    Katarzyna Krakowiak-Bałka – Keeping flowers alive. Acoustic ikebana.

    W swojej instalacji dźwiękowej, zaprezentowanej w tokijskiej Sogetsu Plaza, Katarzyna Krakowiak-Bałka wykorzystała nowoczesne technologie audio, które umożliwiły jej stworzenie unikalnej wizji dźwiękowej ikebany. Wykorzystane techniki oraz narzędzia pozwoliły na stworzenie wielowymiarowego doświadczenia, angażującego widzów zarówno na poziomie słuchowym, jak i przestrzennym.

  • Dowiedz się więcej

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    TRAFO – Yuriko Sasaoki „Zniknij z Ziemi”

    Na przełomie 2021 i 2022 szczecińska Trafostacja Sztuki zaprezentowała wystawę „Zniknij z Ziemi” Yuriko Sasaoki. Wybitna japońska artystka młodego pokolenia łączy w swojej twórczości elementy zachodniej sztuki, japońskich gier wideo i wplata w to wątki zaczerpnięte z historii. Na potrzeby jej wystawy w Trafo, Sasaoka przywołała na przykład postać Józefa Piłsudskiego.

  • Dowiedz się więcej

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    William Kentridge – I am not me, the horse is not mine

    Wystawa “William Kentridge – I am not me, the horse is not mine” to imponująca, ośmiokanałowa instalacja wideo autorstwa południowoafrykańskiego artysty Williama Kentridge’a, wymagająca zaawansowanego podejścia technicznego. Projekt realizowany w przestrzeni Galerii Arsenał wiązał się z wyjątkowymi wyzwaniami wynikającymi z ograniczeń architektonicznych – stosunkowo małej powierzchni sali wystawienniczej oraz nisko zawieszonego sufitu.

  • Dowiedz się więcej

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    Zachęta – Łzy Szczęścia

    Wystawa "Łzy szczęścia" w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie to wyjątkowe wydarzenie, które łączy sztukę współczesną z refleksją nad emocjami, które zazwyczaj postrzegane są jako pozytywne, ale mogą mieć również głębsze, bardziej złożone znaczenie. Tytuł wystawy nawiązuje do paradoksu radości, która nie zawsze jest jednoznaczna i czasami łączy się ze smutkiem, tęsknotą czy nostalgią.

  • Dowiedz się więcej

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    Julian Rosefeldt – Manifesto

    Wystawa „Manifesto” autorstwa Juliana Rosefeldta to niezwykłe dzieło wybitnego niemieckiego artysty współczesnego. Składa się z 13 projekcji wideo, w których fenomenalna Cate Blanchett wciela się w trzynaście różnych postaci, odczytujących najważniejsze manifesty polityczne i artystyczne XX wieku. Projekt został zaprezentowany w Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu, gdzie przestrzeń wystawiennicza została zaaranżowana w formie labiryntu z podwieszonymi ekranami, co zapewniło odwiedzającym wyjątkowe doświadczenie immersyjne.

  • Dowiedz się więcej

    • Integracja AV

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    Pałac Rzeczypospolitej. Pan Herbert – podróżnik

    Wystawa Pan Herbert – Podróżnik zapraszała odwiedzających do podążania śladami Zbigniewa Herberta, autora Barbarzyńcy w ogrodzie, i zgłębiania jego filozofii podróżowania. Rękopisom poety towarzyszyły immersyjne instalacje audiowizualne, które wypełniły ściany i sufity Pałacu Rzeczypospolitej, tworząc dynamiczny spektakl wizualno-dźwiękowy.

  • Dowiedz się więcej

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    Art Encounters Biennial: „My Rhino is not a Myth”

    Piąta odsłona Biennale Art Encounters w Timișoarze (Rumunia), zatytułowana "Mój nosorożec nie jest mitem," bada przecięcie sztuki, nauki i fikcji. Inspiracją dla niej jest drzeworyt Albrechta Dürera z 1515 roku przedstawiający nosorożca, którego artysta nigdy nie widział. Biennale zagłębia się w tematy wyobraźni, historii geopolitycznej oraz złożonych powiązań między sztuką a nauką, proponując nowe sposoby postrzegania rzeczywistości w obliczu przemian środowiskowych i społecznych. Tytuł nawiązuje również do sztuki Eugène’a Ionesco "Nosorożec," poruszając tematy konformizmu i oporu.

  • Dowiedz się więcej

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    Wystawa imersyjna – Kim Whanki. “Duet – Pieśń z Wszechświata”

    Eidotech Polska zaprojektował, dostarczył i zainstalował wszystkie rozwiązania multimedialne na potrzeby imersyjnej wystawy “Duet - Pieśń z Wszechświata” prezentowanej w Centrum Sztuki Współczesnej "Zamek Ujazdowski" w 2023 roku. Wystawa ożywiała przy pomocy technik cyfrowych obrazy wybitnego koreańskiego malarza Kima Whanki. 

  • Dowiedz się więcej

    • Wsparcie w oprawie multimedialnej

    Agnieszka Mastalerz – Nodes

    Sercem instalacji Nodes Agnieszki Mastalerz, którą zaprezentowała warszawska Galeria XX1 (Mazowiecki Instytut Kultury) w ramach wystawy Uwikłanie / Entanglement, jest film ukazujący historię relacji człowieka ze storczykami. Od magicznych rytuałów miłosnych po współczesny przemysł orchidei wart 230 milionów dolarów – artystka pokazuje, jak wzajemne uzależnienie może przybierać różne formy w sytuacjach intymnych i na masową skalę.