Agnieszka Mastalerz – Nodes
Sercem instalacji Nodes Agnieszki Mastalerz, którą zaprezentowała warszawska Galeria XX1 (Mazowiecki Instytut Kultury) w ramach wystawy Uwikłanie / Entanglement, jest film ukazujący historię relacji człowieka ze storczykami. Od magicznych rytuałów miłosnych po współczesny przemysł orchidei wart 230 milionów dolarów – artystka pokazuje, jak wzajemne uzależnienie może przybierać różne formy w sytuacjach intymnych i na masową skalę.
Film został zaprezentowany w unikalny sposób – w formie analogowej, jako zapętlona projekcja 16mm. Urok analogowego medium podkreśla dodatkowo taśma filmowa prowadząca się przez całą szerokość przestrzeni galerii, co tworzy niepowtarzalny klimat.
Użyty sprzęt i jego rola:
1. Przenośny projektor na taśmę 16mm Eiki SSL
- Projektor renomowanej japońskiej firmy Eiki wyróżnia się wyjątkową stabilnością obrazu oraz niezawodnością, idealnie podkreślając analogowy charakter prezentacji.
2. System zapętlania filmu, czyli tak zwany looper
- System zapętlania filmu, który umożliwia nieskończoną projekcję, zapewniając widzom nieprzerwanie angażujące doświadczenie. To kluczowa technologia, wykorzystywana do filmów 16mm, których długość nie przekracza 30 minut.
Dlaczego wybrano taki sprzęt?
- Mechaniczny, analogowy charakter projekcji 16mm: Agnieszka Mastalerz, mimo że film „Nodes” został pierwotnie nakręcony za pomocą kamery cyfrowej, zdecydowała się na jego transfer na taśmę 16mm. Analogowa projekcja z projektora podkreśla cykliczny i mechaniczny proces „produkcji” storczyków, co staje się komentarzem do ich komercyjnego życia. Dodatkowe efekty instalacji, takie jak rolki pod sufitem galerii, intensyfikują doznania wizualne, tworząc niezwykle absorbujące środowisko.
Efekt końcowy
Dzięki użyciu analogowego projektora Eiki SSL, technologia projekcji staje się kluczowym składnikiem artystycznego przesłania. Miarowe terkotanie mechanizmu projektora dodaje wystawie wymiaru hipnotyzującego, przenosząc widza w świat, w którym sztuka i technologia harmonijnie współistnieją.